Full-service bureau voor kennismanagement in de technische sector

Full-service bureau voor kennismanagement in de technische sector

Zullen we een Forum gebruiken voor onze klanten en medewerkers?

Zoals je wellicht nog weet, rijd ik tegenwoordig een Mazda. Een Japanse connectie in de familie verplicht tot iets. Daarom is mijn auto nu een Matsuda, zoals ze in Japan zeggen.

Het is een uitstekende auto. Toch liep onze relatie laatst bijna een deuk op.

Ik moest een aantal grote spullen bij de Ikea ophalen. Ik vroeg me daarom af hoe ik de laadruimte achterin kon vergroten.

Ik wist niet precies hoe dat bij deze auto werkte en besloot maar even te Googelen. Ik deed zo wat ik wel vaker hoor in ons vak:

“documentatie is niet meer nodig, alles staat op het internet”.

Ik kwam op een Forum over mijn type auto. “Fijne auto, rijd goed”, las ik. Gelukkig! Maar toen kwam de teleurstelling: “Laadruimte is alleen heel matig. Achterbank kan niet goed naar voren. Slecht ontworpen”. Iemand anders beaamde dat volmondig, een fors minpunt.

Grr! Ik besloot toch maar even bij de auto te kijken. Inderdaad, de ene helft van de achterbank kon nauwelijks naar voren geklapt worden. De andere kant dan? Die wel!

Ik stond even glazig te kijken. Het probleem was, je voelt hem misschien wel aankomen, dat de ene voorstoel wat te ver naar achteren stond. Als je de voorstoelen iets naar voren zet, klapt de achterbank probleemloos naar voren en heb je een prachtige laadruimte.

Wat gaat hier vanuit ons vak – kennis- en informatieoverdracht – mis?

De kracht van het Internet, van Google, van Fora is, dat je altijd wel een antwoord op je vraag vindt. Maar is dat het juiste antwoord?

Als je een vakantiehuisje in Frankrijk zoekt op Internet en je vindt er een, dan is dat eigenlijk wel goed. Het maakt uiteindelijk niet zo veel uit welk huisje je vindt en boekt.

Wat zijn de gevaren als je zomaar met een forum begint in je bedrijf?

Maar als jij voor je werk in je bedrijf of voor andere kritische werkzaamheden op zoek bent naar informatie, dan is het meestal niet voldoende dat je een antwoord vindt. Dan wil je het juiste antwoord hebben! Als je bijv. een elektromotor gaat installeren, wil je wel graag dat precies volgens de juiste instructie doen. Niet volgens een willekeurige instructie die je vindt en die misschien wel niet klopt.

Vooral Fora zijn verraderlijk omdat vaak iedereen zijn antwoorden en ideeën kan posten. Als je daarom bedrijfsmatig een Forum wilt inzetten voor je klanten of je medewerkers, moet je zorgen voor controle op de informatie die er komt te staan. Daarvoor moet je een beheersorganisatie inrichten, met moderators.

Wil je in je bedrijf aan de slag met wiki’s, Fora en andere vormen van “user generated content”, dan kom ik graag een keer bij je langs om de mogelijkheden voor jouw organisatie te bespreken.

Mijn auto biedt gelukkig voldoende laadruimte om een heel scala aan oplossingen mee te nemen die we samen kunnen doornemen!

Groeten!
Peter van Bart

Pagina delen

Geschreven door

Peter van Bart
p.vanbart@eluxis.com
053-4803040

Peter van Bart

Gerelateerd

2022-07-04T10:28:09+02:00
Ga naar de bovenkant