• Expert Serious VR

Expertinterview met Marjo Nieuwenhuijse van Serious VR

Wat doet jouw bedrijf Serious VR?

Serious VR maakt Virtual Reality trainingen en Virtual Reality assesments voor de industrie. Daarbij bieden we twee verschillende soorten trainingen aan:

  • VR generieke trainingen (zoals trainingen die voldoen aan de NEN3140)
  • VR maatwerktrainingen (specifiek voor het primaire proces van het bedrijf)

Kan VR alle vormen van opleiden vervangen?

Nee, VR kan vooral het praktijkgedeelte vervangen. Voor het overbrengen van de theorie kun je beter gebruik maken van bijvoorbeeld e-learning.

We zien VR ook als een onderdeel van het opleiden. Als je een hele dag training hebt dan heb je bijvoorbeeld eerst een stukje theorie,  vervolgens ga je in VR de training doen en daarna heb je weer een discussie met een trainer of instructeur om verdieping te geven.

We hebben nog weleens discussies met mensen die zeggen van “ja maar, met VR-training kan dit niet en dat niet”. En dan zeg ik ook: “dat klopt”. Wij geloven er niet in dat je met VR-trainingen alles kan vervangen. Het is echt een aanvulling op het opleidingsaanbod.

Wanneer is VR uitermate geschikt?

Het oefenobject is niet beschikbaar, de locatie is niet beschikbaar of het is onveilig tijdens het trainen. Dat zijn eigenlijk de drie hoofdredenen om VR te gebruiken.

Als je een machine hebt die moeilijk is stil te zetten dan wil je daar geen trainingen aan doen. Of als je met een training een onderdeel kapot kunt maken dat lastig verkrijgbaar is waardoor de machine een aantal weken stil valt. Dus als de gevolgen van fouten te groot zijn om in het echt te trainen dan kun je VR gebruiken. Veiligheid, hygiëne, arbo zijn uitermate geschikte onderwerpen.

Interactieve VR-trainingen zijn met name geschikt voor werkvloertrainingen. De gebruikers zijn veelal ongeschoold personeel of op MBO-niveau. Dat betekent niet dat HBO of WO geen VR-trainingen kunnen doen. Maar VR is dan niet zo snel de beste keus .  Alles wat je direct met een computer kunt simuleren, moet je daarmee doen.

Voorbeeld van een werkplektraining van SeriousVR

Wanneer is het 3D-effect van toegevoegde waarde? Waarom is dat nuttig?

Je hebt echt het gevoel dat je in de omgeving bent. Dus mensen vergeten dat ze in een digitale omgeving zitten. In de VR wereld noemen ze dat immersiveness. We hebben soms trainingen waarbij je op een ander punt start dan waar je eindigt. De deelnemers doen dan hun bril af en zijn dan heel verbaasd dat ze niet op het punt staan waar ze zijn begonnen. Of mensen willen leunen op iets dat er niet is. Bijvoorbeeld een snookerkampioen die aan het snookeren is in Virtual Reality. Die wil dan een bal pakken en leunt dan op de virtuele snookertafel die er dus niet is. Een professionele snookerkampioen zou eigenlijk moeten weten dat het niet echt is, maar het voelt zo echt dat hij toch gaat leunen. En dat soort situaties hebben wij ook vaker meegemaakt in onze VR-trainingen.

Voorbeeld van immersiveness door snookerkampioen Ronnie O’Sullivan

We kennen elkaar van het E-PLM project over AR en VR. Daarin zijn best practices ontwikkeld, met onder andere een checklist met onderwijskundige ontwerpprincipes voor AR en VR. In hoeverre gebruiken jullie deze checklist?

Een deel van die ontwerpprincipes pasten we al toe en een deel ervan zijn we bewuster gaan toepassen. Eén van de dingen is dat je geluid ter ondersteuning moet hebben en dat het niet mag afleiden. Dat passen we nu nadrukkelijker toe.

Als we een VR-instructie ontwerpen letten wij erop dat het actieve en bondige teksten bevat in de gebiedende wijs. Dus: pak dit, doe dit. Wij hebben ook geregeld een discussie met de klant. De klant heeft de neiging om hele verhalen te hebben om zo volledig mogelijk te zijn. De uitleg kan je in de theorie doen en niet in de VR-omgeving.

Wij merken ook dat het educatieve heel erg belangrijk is, het is een apart en belangrijk vakgebied.

Heb je nog aanvullingen?

Het is een nieuwe technologie. De hardware ontwikkelingen gaan heel snel. Wat ik klanten altijd aanraad, maar dan ben ik natuurlijk wel biased in, om nu al een pilot te beginnen. Zodat je weet hoe het werkt. Dat je weet hoe je het moet toepassen. Het heeft organisatorisch best wat consequenties. Dat mensen er alvast aan wennen voordat je er helemaal los mee kunt gaan. Het is beter om er rustig mee te beginnen. Je moet de organisatie opnieuw inrichten. Niet alleen de gebruikers maar ook de trainers moeten er aan wennen.

Het valt ons op dat trainen eigenlijk een hele traditionele wereld is. Ja, e-learning is nu nieuw. Maar hoe er nu getraind wordt verschilt eigenlijk niet zoveel van de manier van 50 jaar geleden. Het is een tamelijk conservatieve wereld. De meeste trainers zijn 50-55 jaar. Je hebt maar heel weinig 25-jarige trainers in de technische wereld. Dus dat betekent dat je dingen langzaam moet introduceren en er de tijd voor moet nemen. Als mensen een slechte ervaring hebben duurt het zeker 2 jaar voordat je het opnieuw kunt introduceren. Dat zijn aandachtspunten die ik heel belangrijk vind wanneer je met dit soort dingen bezig bent.

Tot slot willen we Marjo heel hartelijk bedanken voor dit interview! Voor verdere informatie over Serious VR verwijzen we graag naar https://serious-vr.com/

Wat is het verschil tussen 360 graden en (interactieve) Virtual Reality trainingen?

Je bent in een virtuele omgeving maar je hebt geen interactie met de digitale wereld. Je kunt er wel in rondlopen en kijken, maar je kunt geen wijzigingen aanbrengen.

Op dit soort trainingen focust Serious VR zich niet. Klik op het andere tabblad om te zien wat ze wel doen.

Kijk nu heb je al de extra’s gedaan die je in een interactieve training kunt doen.

Je kunt acties ondernemen en daardoor verandert de digitale wereld. In jouw geval werd een ander tabblad zichtbaar. In een interactieve VR-training kun je dan bijvoorbeeld iets oppakken uit de virtuele wereld. Op al deze acties krijg je ook feedback.

Dit soort interactieve VR-trainingen kan je afhankelijk van het doel verder opsplitsen in:

  • VR-instructies: Je hoort en ziet voor het eerst iets nieuws dat je mag gaan doen.
  • VR-scenario’s: Het doorlopen van het ideale scenario en “foute” scenario’s waarbij er iets veranderd is aan de situatie (bijvoorbeeld storing of gereedschap niet aanwezig). Je leert hierdoor fouten maken in de virtuele omgeving en krijgt daarop feedback.
  • VR-assessments: Het laten uitvoeren van een scenario en waarbij iemand wordt beoordeeld. Er wordt gemeten op wat voor een soort fouten iemand maakt en op welk gebied (bijvoorbeeld veiligheid of technisch inzicht).

Wil je meer weten over VR en andere digitale opleidingsmiddelen?

Digitaal bedrijfsopleiden

Volg nu de online training Expert Digitale Bedrijfsopleidingen.

Maak in deze online training je eigen opleidingsplan voor succesvolle bedrijfsopleidingen met de nieuwste digitale technieken.

Word de visionair voor de innovatie van opleiden in je bedrijf.

Lees meer over de online training

Maaike Otten
m.otten@eluxis.com
053-4803047

Maaike Otten

Gerelateerd

2020-09-10T12:18:37+02:00
Go to Top